4. Recapitulatie structureel en reëel begrotingsevenwicht
Op basis van onderstaand overzicht wordt aangetoond dat de Begroting 2018 en meerjarenraming 2019-2021, conform de uitgangspunten in het BBV, structureel en reëel in evenwicht zijn. Dit houdt in dat structurele lasten kunnen worden gedekt met structurele baten. Indien dit niet het geval zou zijn, zou de kans groot zijn dat er op termijn een begrotingstekort ontstaat. De huidige ramingen tonen aan dat dit risico op dit moment niet aan de orde is.
Het structureel en reëel begrotingsevenwicht wordt berekend door de totale lasten en baten te verminderen met de incidentele lasten en baten. Het saldo dat over blijft moet op termijn positief zijn (de structurele baten zijn dan groter dan de structurele lasten). In 2018 is dit saldo € 87,7 mln voordelig. Ook in de jaren 2019 tot en met 2021 is op basis van de ramingen sprake van een positief saldo.
Algemeen uitgangspunt is dat structurele lasten en baten betrekking hebben op posten of beleid met een looptijd van meer dan drie jaar. De volgende zaken worden altijd aangemerkt als structurele lasten en baten:
- kapitaallasten (exclusief eenmalige afschrijving van geactiveerde investeringen met maatschappelijk nut);
- doorbelaste apparaatslasten, inclusief lonen;
- inkomsten opcenten Motorrijtuigenbelasting;
- algemene uitkering Provinciefonds.
Voor wat betreft het Hoofdlijnenakkoord 2015-2019 is uitgegaan van hetgeen aan Structureel en Incidenteel is aangegeven bij het financieel kader bij dit akkoord (bijlage 1 van het Hoofdlijnenakkoord).
De volgende zaken worden altijd aangemerkt als incidentele lasten en baten:
- eenmalige bijdragen aan derden (inclusief bijzondere subsidies);
- bijzondere projecten en eenmalig beleid met een looptijd van maximaal drie jaar;
- lasten en baten met betrekking tot meerjarige tijdelijke geldstromen waarvan de eindigheid vastligt vanwege een Provinciale Staten besluit en/of een toekenningsbesluit, ook als de geldstroom (nog) langer is dan drie jaar;
- eenmalige afschrijving van geactiveerde investeringen met maatschappelijk nut;
- stortingen in en onttrekkingen uit reserves.
In het verleden werd alleen het criterium van drie jaar gehanteerd. Alle begrotingswijzigingen met een looptijd van meer dan drie jaar werden aangemerkt als structurele lasten en baten. Met ingang van de Voorjaarsnota 2014 zijn de criteria aangescherpt, mede naar aanleiding van de wijzigingen in het BBV van 2013. Bovenstaande criteria worden nu gehanteerd voor alle nieuwe begrotingswijzigingen, waardoor een steeds beter beeld ontstaat van het meerjarig begrotingsevenwicht.
Per programma zijn in deze paragraaf meerjarige overzichten opgenomen met de belangrijkste incidentele lasten en baten. Het hierbij gehanteerde criterium is: alle incidentele lasten en baten groter dan € 1 mln. Dit is exclusief toevoegingen en onttrekkingen aan programmareserves. Deze worden als incidenteel aangemerkt. Structurele bijdragen uit reserves kunnen voorkomen als structurele kapitaallasten worden gedekt uit daartoe gevormde reserves. De provincie heeft geen reserves waaruit structurele kapitaallasten worden gedekt.
Programma | Begroting 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(bedragen x € 1.000) | totaal | incidenteel | structureel | totaal | incidenteel | structureel | totaal | incidenteel | structureel | totaal | incidenteel | structureel | |
Lasten | |||||||||||||
1 | Groen, Waterrijk en Schoon | 198.133 | 86.680 | 111.452 | 209.589 | 100.825 | 108.764 | 201.238 | 91.995 | 109.243 | 177.324 | 74.932 | 102.393 |
2 | Bereikbaar en Verbonden | 255.551 | 7.526 | 248.025 | 283.067 | 22.001 | 261.067 | 272.452 | -3.314 | 275.766 | 277.935 | -2.507 | 280.442 |
3 | Aantrekkelijk en Concurrerend | 111.396 | 72.246 | 39.150 | 85.236 | 46.073 | 39.163 | 50.220 | 12.656 | 37.565 | 41.355 | 4.048 | 37.307 |
4 | Bestuur en Samenleving | 27.846 | 4.747 | 23.099 | 26.473 | 3.613 | 22.860 | 22.817 | - | 22.817 | 22.791 | - | 22.791 |
Overzichten en Middelen | 2.616 | -0 | 2.616 | 2.933 | 0 | 2.933 | 3.348 | - | 3.348 | 4.049 | - | 4.049 | |
Overhead | 86.615 | 228 | 86.387 | 84.062 | -246 | 84.307 | 84.698 | -122 | 84.820 | 83.225 | -367 | 83.592 | |
Totaal lasten (A) | 682.156 | 171.428 | 510.728 | 691.360 | 172.265 | 519.095 | 634.772 | 101.215 | 533.558 | 606.679 | 76.105 | 530.574 | |
Baten | |||||||||||||
1 | Groen, Waterrijk en Schoon | 74.671 | 57.588 | 17.083 | 53.542 | 40.031 | 13.511 | 48.075 | 34.785 | 13.290 | 39.045 | 30.968 | 8.077 |
2 | Bereikbaar en Verbonden | 17.192 | 14.487 | 2.705 | 21.574 | 18.868 | 2.705 | 6.422 | 3.717 | 2.705 | 5.523 | 2.818 | 2.705 |
3 | Aantrekkelijk en Concurrerend | 780 | 774 | 7 | 774 | 774 | - | 427 | 427 | - | 347 | 347 | - |
4 | Bestuur en Samenleving | 386 | - | 386 | 386 | - | 386 | 386 | - | 386 | 386 | - | 386 |
Overzichten en Middelen | 592.239 | 16.240 | 576.000 | 581.248 | 6.055 | 575.194 | 581.410 | 6.055 | 575.355 | 574.555 | - | 574.555 | |
Overhead | 2.204 | - | 2.204 | 2.167 | - | 2.167 | 2.167 | - | 2.167 | 2.167 | - | 2.167 | |
Totaal Baten (B) | 687.473 | 89.088 | 598.385 | 659.690 | 65.727 | 593.962 | 638.886 | 44.983 | 593.903 | 622.022 | 34.132 | 587.890 | |
Totaal saldo van baten en lasten (C = B-/-A) | 5.317 | -82.340 | 87.657 | -31.671 | -106.538 | 74.867 | 4.114 | -56.232 | 60.346 | 15.343 | -41.973 | 57.316 | |
Stortingen in reserves (D) | 153.717 | 153.717 | 123.745 | 123.745 | 111.935 | 111.935 | 96.796 | 96.796 | |||||
Onttrekkingen uit reserves (E) | 148.400 | 148.400 | 155.415 | 155.415 | 107.821 | 107.821 | 81.453 | 81.453 | |||||
Geraamde resultaat(F = C-/-D+E) | -0 | -87.657 | 87.657 | -0 | -74.867 | 74.867 | -0 | -60.346 | 60.346 | -0 | -57.316 | 57.316 | |
Totaal structurele lasten en stortingen in reserves | 510.728 | 519.095 | 533.558 | 530.574 | |||||||||
Totaal structurele baten en bijdrage uit reserves | 598.385 | 593.962 | 593.903 | 587.890 | |||||||||
Structurele baten -/- structurele lasten | 87.657 | 74.867 | 60.346 | 57.316 |