5.5.1 Programmareserve 1
1. Groen, Waterrijk en Schoon
(bedragen × € 1.000)
Groene ambities
| ||||||||||
Groene subsidies
| ||||||||||
Sanering glastuinbouw
| ||||||||||
Stimulering duurzame energie
| ||||||||||
Luchtkwaliteit (NSL)
| ||||||||||
Beheerplannen Natura 2000 en PAS
| ||||||||||
Vlietland
| ||||||||||
Decentralisatieakkoord natuur
| ||||||||||
Reserve apparaatslasten DLG
| ||||||||||
Reserve Natuurcompensatie
| ||||||||||
Ontw.persp.Grevelingen/Volkerak-Zoom
| ||||||||||
Milieuaspecten omgevingbeleid
| ||||||||||
Reserve UPG 40 Hoofdlijnenakkoord
| ||||||||||
Reserve Ontwikkelopgave natuur
| ||||||||||
Kosten/risico bestuursdwang OD's
| ||||||||||
Reserve Omgevingsveiligheid
| ||||||||||
IODS
| ||||||||||
Programmamanagement Kustontwikkeling
| ||||||||||
Zandmotor
| ||||||||||
Frictiekosten RUD
|
Onderwerp | Functie | Saldo per | Saldo per | Saldo per | Saldo per | Saldo per | Saldo per | Waarvan | Waarvan | waarvan | Toelichting |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Frictiekosten RUD | Spaar | 1.328 | 1.328 | 1.028 | 528 | -0 | -0 | 1.328 | - | - | In 2016 is bij de Omgevingsdienst West-Holland een reorganisatie in gang gezet. De ontstane frictiekosten uit deze reorganisatie, besloten in oktober 2016, worden bijgehouden in de jaren 2017-2019, waarbij de laatste rekening in 2020 zal volgen. Ook moeten er frictiekosten worden betaald voor een bezuiniging uit 2015 (-5,31%). Daarnaast worden er frictiekosten voor de overgang van provinciale taken van de fusiegemeente Alphen aan den Rijn betaald aan de Omgevingsdienst Midden-Holland omdat de gemeente Alphen aan den Rijn haar taken daar heeft ondergebracht. |
Groene subsidies | Bestemming | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - | - | - | Deze reserve is opgeheven. In 2016 heeft een technische correctieboeking plaatsgevonden. |
Milieuaspecten omgevingbeleid | Spaar | 1.133 | 1.513 | 563 | 0 | 0 | 0 | - | 1.513 | - | Financiering van: |
Sanering glastuinbouw | Spaar | 2.002 | 391 | 0 | 0 | 0 | 0 | 355 | - | 36 | Voor de sanering van glastuinbouw zijn meerdere meerjarige subsidies verleend in 2014 en eerdere jaren, ten behoeve van de sanering en bemiddeling verspreide glastuinbouw waaronder Duivenvoordecorridor en sanering Deltapoort. Er zijn in 2018 nog subsidieverplichtingen voor |
IODS | Spaar | 7.438 | 5.872 | 4.722 | -1 | -1 | -1 | 273 | 5.599 | - | De Integrale ontwikkeling Delft-Schiedam (IODS) hangt samen met de verlenging van de Rijksweg A4 in deze regio. In de programmareserve dient ter dekking van bijdragen voor de uitvoering van de versterking van de ruimtelijke kwaliteit. |
Ontw.persp.Grevelingen/Volkerak-Zoom | Spaar | 10.000 | 10.000 | 10.000 | 10.000 | 10.000 | 10.000 | - | 10.000 | - | De provincie heeft zich middels de Bestuursovereenkomst Ontwikkeling Grevelingen / Volkerak Zoommeer verplicht € 10 mln bij te dragen in het door het Rijk en de regio op te richten fonds waaruit het ontwikkelingsperspectief van de ontwerp-Rijksstructuurvisie Grevelingen / Volkerak-Zoommeer wordt gefinancierd. Het gaat daarbij om maatregelen voor herstel van het getij op de Grevelingen en verzilting van het Volkerak-Zoommeer. Dit komt ook de ecologie en economie in het gebied ten goede. De uitwerking blijft achter bij de gewenste planning vanwege gesprekken met het Rijk over aanvullende financiering. |
Reserve Omgevingsveiligheid | Bestemming | 2.596 | 2.616 | 2.616 | 2.616 | 2.616 | 2.616 | - | 2.616 | - | De middelen worden ingezet ter dekking van veiligheidsactiviteiten waarover met andere overheden afspraken zijn gemaakt. Bij Voorjaarsnota 2017 wordt de in de Decemberciculaire Provinciefonds opgenomen bijdrage gestort, waarmee de reserve een positief saldo behoudt. |
Beheerplannen Natura 2000 en PAS | Spaar | 4.893 | 8.476 | 7.776 | 7.276 | 6.776 | 6.276 | - | 8.476 | - | De programmareserve Beheerplannen Natura 2000 en PAS is bedoeld voor het bekostigen van de Beheerplannen Natura 2000 en de Programmatische Aanpak Stikstof (PAS) |
Vlietland | Spaar | 305 | 479 | 397 | 315 | 233 | 169 | - | 479 | - | De programmareserve Vlietland is bedoeld voor het financieren van de (proces)kosten van het project Vlietland/Meeslouwerplas. |
Programmamanagement Kustontwikkeling | Spaar | 488 | 310 | 210 | 110 | 110 | 110 | - | 310 | - | De reserve Programma Management Kustontwikkeling wordt ingezet voor de dekking van de projectleiding van het beheer van de Zandmotor en mogelijk andere kustprojecten. |
Zandmotor | Spaar | 1.506 | 1.306 | 1.022 | 739 | 455 | 271 | - | 1.306 | - | De reserve wordt ingezet voor het (natuur)beheer van Zuid-Hollands Landschap op de Zandmotor. |
Reserve apparaatslasten DLG | Egalisatie | 590 | 613 | 465 | 318 | 170 | 170 | - | - | 613 | Deze reserve wordt gebruikt om de loonkosten te dekken van de medewerkers die vanuit Dienst Landelijk Gebied (DLG) zijn overgekomen. Er is geen formele beklemming, maar alternatieve inzet van deze middelen zou leiden tot onvoldoende dekking voor de loonkosten van deze groep medewerkers. |
Reserve UPG 40 Hoofdlijnenakkoord | Bestemming | 8.142 | 7.771 | 6.781 | 6.061 | 4.212 | 4.105 | - | 7.771 | - | Met het Hoofdlijnenakkoord 2015-2019 is € 40 mln extra toegekend aan het Uitvoeringsprogramma Groen (UPG). De provinciale middelen zijn in de jaren 2016-2019 op de begroting beschikbaar gesteld voor het UPG. De UPG € 40 mln middelen die in een jaar niet worden besteed, wordt op jaareinde aan deze reserve UPG 40 Hoofdlijnenakkoord toegevoegd. De middelen blijven daarmee te beschikking voor het UPG voor de jaren daarna. De reserve maakt het mogelijk om de € 40 mln te kunnen monitoren. Deze middelen worden ingezet voor de Landschapstafels, Groenparticipatie en POP3. |
Decentralisatieakkoord natuur | Spaar | 68.279 | 64.029 | 61.093 | 58.461 | 53.929 | 48.369 | 670 | 63.359 | - | Bij Jaarrekening 2013 is de OVP ILG gelden n.a.v. de accountantscontrole omgezet in de bestemmingsreserve Decentralisatieakkoord natuur. Het betreft hier de ontvangen rijksmiddelen voor de uitvoering van de afspraken zoals gemaakt in het kader van de met het Rijk afgesloten bestuursakkoord Decentralisatie Natuur en de afrondingsovereenkomst natuur. Met de vastlegging van het Uitvoeringsprogramma Groen (UPG 2015) en het Decentralisatieakkoord Natuur (2013) zijn deze middelen bestuurlijk beklemd binnen het "gesloten systeem" voor de groenmiddelen zoals deze in het Hoofdlijnenakkoord is vastgesteld. |
Reserve Ontwikkelopgave natuur | Bestemming | 46.728 | 51.945 | 72.051 | 62.137 | 39.263 | 9.750 | 7 | 51.938 | - | De opbrengsten van de grondverkopen van de gronden die PZH heeft ontvangen van DLG/BBL worden gestort in de reserve Ontwikkelopgave Natuur. Met deze opbrengsten kunnen de aankoop en inrichting van NNN-gebieden worden gefinancierd. Door deze aparte reserve te maken, kunnen de grondopbrengsten en de uitgaven ten laste van de grondopbrengsten gevolgd blijven worden. Voorheen zaten deze middelen in de OVP Ontwikkelopgave natuur, maar er is geen basis meer om de OVP te handhaven uit hoofde van het BBV (geen terugbetalingsverplichting). Daarom is het saldo van de OVP vrijgevallen bij Jaarrekening 2016 en gestort in de reserve Ontwikkelopgave Natuur. |
Reserve Natuurcompensatie | Spaar | 1.448 | 1.383 | 1.347 | 1.310 | 1.274 | 1.238 | 363 | 1.020 | - | Als door aanleg van onder meer infrastructuur natuurwaarden verloren gaan dan moeten deze worden gecompenseerd volgens Provinciaal beleid. Dat geldt zowel voor Gedeputeerde Staten als voor andere initiatiefnemers. Compensatiemaatregelen voor herstel van natuurwaarden geschiedt vaak in de vorm van aanleg natuur of natuurbeheer. |
Groene ambities (ILG-niet ILG doel.) | Spaar | 70.697 | 71.729 | 56.706 | 30.341 | 7.547 | 4.394 | 3.595 | 68.134 | - | De programmareserve Groene Ambities is een belangrijke pijler in de financiering van het uitvoeringsprogramma Groen (UPG). Het betreft onder meer het nakomen van afspraken met de regionale partners over de afronding van de RodS, financiering lopende UPG-projecten, afkoop beheer recreatiegebieden, financiering van de landschapstafels en financiering aandeel provincie van de Uitvoeringsstrategie EHS. In de Uitvoeringsstrategie EHS is de reserve tevens aangemerkt als buffer om een tijdelijk liquiditeitstekort van de programmering op te vangen. |
Luchtkwaliteit (NSL) | Spaar | 3.263 | 1.725 | 1.002 | 624 | 524 | 524 | 1.178 | 23 | 524 | Een deel van deze reserve is bestemd voor het Europese project Clinsh waar wij verplicht zijn tot cofinanciering. De rest is bestemd voor het provinciale Actieprogramma luchtkwaliteit. Hier zijn plannen voor in de maak maar hier is bestuurlijk nog niet over besloten. Dit wordt verwacht eind 2017 begin 2018 (zie reserve). |
Kosten/risico bestuursdwang OD's | Egalisatie | 421 | 421 | 421 | 421 | 421 | 421 | - | - | 421 | Bij Najaarsnota 2013 is besloten tot instellen van deze reserve ter dekking van kosten die voortvloeien uit het uitoefenen van bestuursdwang. Voorbeelden daarvan zijn het opleggen van dwangsommen en het uitvoeren van incidentele onvoorziene toezicht- en handhavingsacties. |
Totaal | 231.256 | 231.907 | 228.200 | 181.254 | 127.528 | 88.412 | 7.767 | 222.546 | 1.594 |